At blive alene med dæmonerne
Når vi rammes af ting i livet som vi bøvler med, så er der for mange en trang til at pakke det væk, gemme det, så ingen kan se det, for så kan vi fokusere på at komme videre. Denne trang kan handle om mange ting, en frygt for at blive fordømt af andre, virke svag, eller blive afvist. Men den kan også handle om et forsøg på ikke at forstærke eller forstørre de indre dæmoner.
Inden for nogle terapeutiske retninger benytter man også det her med at lade være med at give dæmonerne opmærksomhed, som et aktivt redskab i behandlingen. På denne måde får klienten mulighed for at tilbageerobre noget af kontrollen i sit eget liv.
Men her opstår dilemmaet. For dæmonerne forsvinder ikke af at vi gemmer dem væk eller forsøger sanseløst at komme videre. Derfor kan vi ikke udelukkende gøre det, for så bliver vi isoleret med vores egne dæmoner, som så langsomt men sikkert æder en op indefra.
Samtidig kan man også blive re-traumatiseret hvis man bare åbner op for hele posen, og lader alle dæmonerne komme frem i lyset på en gang.
Her giver det narrative perspektivs flodmetafor lidt mening at tale om ifht niveauet af åbenhed, hvis man hverken vil efterlades alene med sine dæmoner, men samtidig heller ikke at vil forholde sig til dem alle sammen hele tiden.
Hvis man taler om floden som metafor for de indre dæmoner eller traumer, så kan man sige at hvis man lader hele floden overbruse en ad en gang i åbenhedens navn, så kan man komme til at ligge og kæmpe for livet i vandet. Hvis man således kun fokuserer på at dele ud af dæmonerne, så bliver al italesættelse til en overlevelseskamp, og så bliver kommunikationen om det præget af frygt, og derfor mindre reflektionsbåret.
Hvis vi derimod stiller os i vandkanten og kigger ud imod floden, men stadig føler at vi har fødderne på sikker grund, så bliver åbenheden mere tilgængelig.
Men tør vi slet ikke kigge ud mod floden, men vender os den anden vej, så bliver meget let efterladt alene med dæmonerne.